Pages

Wednesday 20 November 2013

MANFAAT PHENO-SFE TEH PU-ERH

SFE ITU APA?

SFE tu singkatan untuk perkataan SUPERCRITICAL FLUID EXTRACT

DARI MANA TEH INI BERASAL?


Teh Puerh dikatakan dihasilkan di daerah pergunungan terkenal di Yunnan yang menariknya pokok teh pu-erh ni tak sama dengan pokok-pokok teh di Malaysia. Pokoknya besar dan kalau nak petik kena panjat pokok tu. Apa yang unik lagi tentang teh pu-erh ini adalah ia menggalakkan aktiviti mikrob yang dipercayai mempunyai manfaat perubatan, termasuk antikulat dan ciri-ciri anti radang.

Tak tahulah, SFE tu daripada daun hijau atau daun kering, tapi walaupon dah jadi teh ia masih lagi mempunyai khasiat yang sangat hebat, tak hairanlah ada yang menggelarnya TEH MAHARAJA.

Dengan teknologi, kita berpeluang untuk merasai khasiat daripada DAUN TEH PURBA ini. Kalau green tea biasa saja pon boleh beri kita kesan yang bagus, apatah lagi esktrak dari daun Teh Pu-erh.


Bongkah teh puerh. Semakin lama diperam, lagi berkualiti teh



Pokok teh puerh


Pucuk daun teh


Teh ini disimpan selama 1 tahun, 3 tahun, 10 tahun, 15 tahun, bahkan 30 & 50 tahun. Semakin lama teh pu erh disimpan, semakin berkualiti teh dan boleh mencecah harga ribuan ringgit. (teh yang mahal terdapat dalam sabun marine essence!).
Biasanya teh ini berada dalam bentuk padat dan dibentuk seperti mangkuk, piring kecil, ataupun batu bata. Khasiat yang terkenal dari teh Pu-erh adalah memperbaiki saluran pencernaan.
Apa kebaikan teh pu erh
  • merendahkan paras kolesterol
  • tekanan darah dan gula darah
  • meningkatkan aliran dan peredaran darah
  • membantu menghalang pembentukan dan pertumbuhan sel-sel kanser 
  • memecahkan dan mengurangkan lemak dalam sistem dan membuang toksin.


No comments:

Post a Comment